Masjid Sejuta Warna – Masjid Nasir Al-Mulk Iran

Masjid NAsir Al Mulk IRAN

Masjid Nasir Al-Mulk – Sebagai Masjid Berjuta Warna kaca patri Nan Indah ini berasal dari bahasa “Masjid Nasir al-Mulk” (Bahasa Parsi: مسجد نصیر الملک‎ Masjed-i Nasir al-Mulk), juga dikenali sebagai Masjid Merah Jambu merupakan sebuah masjid tradisional di Shiraz, Negeri Iran. Ia terletak berdampingan dengan Masjid Shāh Chérāgh.

Masjid Pink Mengandung Unsur-Unsur Tradisional Klasik Islam

Masjid ini mengandung ornamen kaca patri berwarna yang luas di area fasadnya, dan memaparkan unsur-unsur tradisional klasik islami seperti bentuk geometris. Masjid ini di sebut Masjid Merah Jambu atau Masjid Pink, karena penggunaan dinding ubin hampir seluruhnya berwarna merah jambu.

Review Sejarah Masjid :

Masjid ini telah di bangun semasa era Qajar dan masih digunakan dibawah perlindungan oleh Yayasan Wakaf Nasir al Mulk. Masjid ini telah di bangun dari tahun 1876 sampai 1888 atas arahan Mirza Hasan Ali (Nasir al-Mulk), yaitu seorang pemerintah Qajar. Rekanannya oleh Mohammad Hasan-e-Memār, seorang arkitek Iran, bersama-sama dengan Mohammad Rezā Kāshi-Sāz-e-Širāzi
Sumber : https://ms.wikipedia.org/wiki/Masjid_Nasir_al-Mulk

Kemegahan dan Keindahan masjid Nasir Al-Mulk atau masjid Pink ini lebih tampak indah pada sisi interiornya dari pada eksterior masjid. Walaupun begitu eksterior masjid juga masih tampak Megah, Cantik & indah dengan berbagai bahan berkualitas yang menghiasinya. Pada sisi tengah masjid ada sebuah ruang terbuka seperti Masjidil haram di Mekkah dan ada kolam yang dikelilingi tanaman bunga berada di pot pot kecil.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *